Amsterdam ArenA należy do pierwszej ligi międzynarodowych, wielofunkcyjnych stadionów. Odbywają się na nim mecze Ajaxu, holenderskiej drużyny narodowej oraz najgłośniejsze koncerty, pokazy taneczne i spotkania biznesowe. Jednorazowo obiekt może pomieścić na trybunach 55 tysięcy widzów. Rocznie stadion gości ponad dwa miliony osób. Wiosną 2014 r. na dachu stadionu (na jego częściach nieruchomych i nieprzezroczystych) zamontowano 4 200 paneli PV o łącznej powierzchni 7 000 m2. Roczna produkcja energii elektrycznej wynosi ok. 930 MWh energii elektrycznej. Stanowi to 10% rocznego zapotrzebowania obiektu na energię.
W systemie wykorzystuje się przetwornice
dwukierunkowe firmy Eaton oraz
zespół rozmieszczonych na stojakach
zregenerowanych 280 akumulatorów
stosowanych wcześniej w samochodach
elektrycznych Nissan LEAF. System
zapewnia awaryjne zasilanie podczas
najważniejszych wydarzeń, w przyszłości
zaś zastąpi stosowane dotychczas
generatory prądotwórcze z silnikami
Diesla. Ponadto to rozwiązanie wspomoże
miejską sieć energetyczną w okresach
wzmożonego poboru prądu i będzie
świadczyć usługi stabilizacji sieci.
Nowy system to solidne i wszechstronne
rozwiązanie dla odbiorców zużywających
duże ilości energii elektrycznej,
pozwalające na bardziej inteligentnie
zasilanie.
Spółki Nissan, Eaton oraz The Mobility
House podpisały w tym celu przełomową,
10-letnią umowę z Amsterdam
ArenA, siedzibą klubu piłkarskiego
Ajax i światowej sławy obiektem rozrywkowym.
System xStorage Buildings będzie
wydajnie magazynował energię oraz
udostępniał ją w razie potrzeby. Dzięki
niemu na słynnym stadionie nigdy nie
zgasną jupitery.
System pracuje buforowo. Może pobierać
z sieci energię elektryczną w czasie,
gdy jej produkcja przekracza zapotrzebowanie
na nią (szczególnie korzystne
jest magazynowanie energii pochodzącej z przyłączonych do sieci nierytmicznie
pracujących źródeł OZE, a warto wiedzieć
że stadion w Amsterdamie ma własną instalację
PV) i gromadzić ją w akumulatorach litowo-jonowych. Gdy zapotrzebowanie na energię
przekroczy czasowo możliwości systemu elektroenergetycznego
– zmagazynowana energia
może trafić do sieci lub przyłączonego
do tej sieci, zadekretowanego odbiorcy,
zmieniając przeznaczenie akumulatorów
używanych w oryginalnym zastosowaniu
do samochodów elektrycznych. Zapewnia to
przedsiębiorstwom większą kontrolę, lepszą
wartość i bardziej zrównoważony wybór w zakresie
zasilania energią elektryczną.
Wdrażany w Amsterdamie system ma moc
znamionową 4 MW. To największy system
magazynowania energii z akumulatorami pochodzącymi
z sektora motoryzacyjnego wprowadzony
do użytku w europejskim przedsiębiorstwie.
System xStorage Buildings będzie pracował
nie tylko na potrzeby wewnętrzne Amsterdam
ArenA, z którym jest zintegrowany.
Umożliwia również, w razie konieczności,
przesyłanie energii do sąsiednich budynków
i ochronę sieci. Operatorem systemu xStorage
Buildings jest spółka technologiczna The Mobility
House. Będzie ona świadczyć rozmaite
usługi energetyczne wzmacniające stabilność
lokalnej sieci, generując jednocześnie wartość
dodaną dla Amsterdam ArenA.
Firmy Nissan i Eaton ogłosiły jednocześnie,
że można już wstępnie zamawiać oferowaną
przez nie xStorage Home – jednostkę magazynowania
energii dla budownictwa mieszkalnego.
Zamówienia można obecnie składać
w Wielkiej Brytanii, Norwegii i Niemczech,
a w następnych miesiącach zapewne również
na kolejnych rynkach europejskich.
Henk Markerink, dyrektor generalny Amsterdam
ArenA, powiedział:
– Mówimy tu o dużych zyskach w zakresie
zrównoważonego rozwoju. Wkrótce będziemy
w stanie przechowywać energię wygenerowaną
przez nasze panele słoneczne i wiatraki
i w razie potrzeby wykorzystywać ją.
To doskonała innowacja – w przyszłości
Amsterdam ArenA stanie się pierwszym stadionem
na świecie, który nie będzie już korzystać
z paliw kopalnych.
Spółka The Mobility House promuje transformację
w dziedzinie energetyki i działa
na rzecz przyszłości wolnej od emisji. Dzięki
innowacyjnym rozwiązaniom w zakresie ładowania
i magazynowania energii pomaga
upowszechniać mobilność elektryczną. Technologie,
jakimi dysponuje spółka, umożliwiają
integrowanie pojazdów elektrycznych w sieci
jako połączonego „roju” akumulatorów, a także
konstruowanie z nich stacjonarnych urządzeń
magazynujących.
Redakcja FE
na podstawie materiałów prasowych Eaton